Autors de problemes

Cridada a la participació en la concepció de problemes.

L’organització de l’Olimpíada Informàtica de les Illes Balears convida a tot aquell amb experiència prèvia en concursos de programació a enviar problemes per a la pròxima competició.

Els problemes de l’olimpíada solen centrar-se en el disseny correcte i eficient d’algorismes mantenint els formats de l’entrada i la sortida el més simples possibles. A més, es preferible que l’ambientació dels problemes sigui atractiva.

El procés de creació de problemes i construcció del joc complet d’un concurs és, doncs, una labor creativa apassionant. Es persegueix que tots els participants resolguin almenys dos problemes, que tots els problemes siguin resolts per algun participant però que cap participant sigui capaç de resoldre’ls tots.

Per a garantir una competició justa i interessant, els problemes han de complir les següents condicions:

  • No han de ser coneguts pels participants potencials de l’olimpíada.
  • No han d’haver estat utilitzats en competicions similars recents.
  • Han de tenir un nivell de dificultat que permeti la seva resolució durant el concurs.
  • Han de tenir descripcions fàcils d’entendre i sense ambigüitat.
  • Han de ser problemes atractius.

Què enviar

Qualsevol enviament de problema ha d’incloure:

  • Un enunciat en català o castellà en PDF (i preferiblement incloent el font en LaTeX o Word) amb els diagrames i figures que siguin necessàries per a entendre millor l’enunciat i/o que ambientin el problema. Ha d’incloure també un exemple d’entrada amb la seva sortida esperada.
  • Una descripció textual de la solució que s’espera (la descripció de l’algorisme).
  • Almenys una implementació en algun dels llenguatges principals admesos: C, C++ i Java.
  • Si el problema té altres solucions alternatives que no es desitja donar per bones (per ineficients), anàlisis de les mateixes i la seva implementació en algun dels llenguatges anteriors.
  • Altres casos de prova secrets amb els quals comprovar la validesa de les solucions. Preferiblement aquests casos vindran en forma de generadors en C, C++ o Java.

Es recomana, a més, que l’enviament inclogui qualsevol informació addicional que ajudi el comitè organitzador a entendre la motivació que hi ha darrere del problema (exemple: l’ambientació celebra l’aniversari d’algun esdeveniment, etc.).

Els problemes que es proposin han de mantenir-se en secret fins al final de la competició. A partir d’aquest moment els autors poden fer el que desitgin amb ells, encara que l’organització podria sol·licitar mantenir-los en secret per a la seva inclusió en una competició posterior.

Com enviar una proposta

Tot el contingut de la proposta ha de comprimir-se en un únic fitxer .zip i enviar-ho a l’adreça de correu que es troba en la pàgina de contacte.

Si us plau, tingues en compte que amb l’enviament l’autor afirma que té els drets sobre el problema i cedeix, en exclusivitat, l’ús de tal problema fins al final de la competició. A més, cedeix (de forma no exclusiva) els drets de reproducció del material del problema de manera perpètua una vegada passada la competició (indicant la seva autoria).

Qui pot enviar propostes

S’espera que enviïn problemes persones amb experiència prèvia en concursos de programació similars als de les olimpíades. Això inclou (encara que no es restringeix) a:

  • Participants en anys anteriors d’olimpíades i concursos similars (ProgramaMeAdaByronSWERC, etc.).
  • Entrenadors que hagin portat a equips a olimpíades i concursos similars.
  • Professors de programació.
  • Aficionats en general a jutges en línia (¡Acepta el reto!Online Judge, etc.)

Els autors dels problemes no han d’utilitzar el problema enviat o les tècniques específiques del mateix en cap competició o entrenament anterior a la competició. Això no significa que els autors no puguin participar en entrenaments o altres competicions, sinó que hauran de prendre totes les precaucions per a garantir la confidencialitat del problema proposat.

I després d’enviar, què haig d’esperar?

Després de l’enviament, s’enviarà un missatge de confirmació de la seva recepció. El comitè organitzador revisarà totes les propostes i seleccionarà una llista de problemes candidats a formar part del joc de problemes de la següent edició, i en descartarà la resta.

Els autors dels problemes seleccionats seran informats d’això encara que no se’ls confirmarà amb antelació si finalment el seu problema serà utilitzat o no. Tampoc se’ls dirà si el comitè modificarà o no substancialment la seva proposta.

En cas de ser finalment utilitzat, es donarà crèdit a l’autor.